פרשת (צילום: Gilabrand
(צילום: Gilabrand

זמני כניסת ויציאת השבת בבית שמש ופרשת השבוע

ח' כסלו, תש"ף, 6.12.2019: מתי נכנסת השבת בבית שמש ומתי היא יוצאת? שבת, ט' כסלו, תש"ף, 7.12.2019, פרשת ויצא

פורסם בתאריך: 6.12.19 14:11

כניסת השבת: 16:16

יציאת השבת: 17:16


 הורידו את האפליקציה של "כל העיר בית שמש" – אנדרואיד

 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר בית שמש – אונליין"

 "כל העיר בית שמש" בפייסבוק


פרשת ויצא

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה, עם דברי תורה קצרים לפרשת השבוע.

"בפרשת השבוע יוצא יעקב מבית אביו ואמו ונודד עד חרן, אל משפחת אמו רבקה", אומר פרנק. "הוא פוגש את רחל, בתו של לבן דודו, מתאהב בה ומבקש את ידה מאביה. לבן מסכים לכאורה. בדיעבד אנחנו מבינים שלא היה מעוניין למסור את בתו הקטנה לפני הבכורה. "לא יעשה כן במקומנו", אומר לבן לאחר שיעקב מגלה שנישא ללאה ולא לרחל".


תני פרנק (צילום: נועם פיינר)

תני פרנק (צילום: נועם פיינר)


פרנק ממשיך ומציין כי "בתחילה לבן מסכים לבקשתו של יעקב לעבוד שבע שנים "ברחל בתך הקטנה". הוא מנמק זאת בכך ש"טוב תתי אותה לך מתתי אותה לאיש אחר". לבן הוא רלטיביסט. הוא בוחן את המציאות ביחס למציאות אלטרנטיבית. היחסיות אצלו היא חשובה. ראינו זאת לפני שבועיים בפרשת "חיי שרה", כאשר מגיע עבד אברהם לבקש את רבקה עבור בנו של אדונו, יצחק, לבן אחיה מציע אפשרויות שונות. בתחילה, יחד עם אביו בתואל, הוא אומר "מה' יצא הדבר; לא נוכל דבר אליך רע או טוב". אחר כך הוא מציע יחד עם אמו "תשב הנערה איתנו ימים או עשור" ואחרי שהעבד מבקש שלא יעכבו אותו, הם מציעים 'נקרא לנערה ונשאלה את פיה'".

"יש מפרשים שיפרשו את מעשיו של לבן לרעה", אומר פרנק. "הם ינסו להוכיח שלבן לא באמת רצה לשלוח את רבקה עם עבד אברהם ושהתכוון לרמות את יעקב מלכתחילה ולא לתת לו את רחל. אבקש להסתכל על אופיו באופן מעט שונה; לבן הוא טיפוס מעשי, אך המעשיות שלו מביאה אותו לשקול חלופות במקום להתמודד עם העניין המונח לפתחו במנותק מהקשר כלשהו. כשהוא נשאל על אחותו, הוא מציע דרך ביניים: היא לא תלך מיד, היא תמתין איתנו או שלפחות נשאל לדעתה. אולי היא לא תסכים ללכת וכך נרוויח גם את הזהב והתכשיטים וגם לא נוותר עליה. רווח מקסימאלי. וכך גם לגבי בנותיו; הוא לא התכוון למסור את רחל לפני לאה. אבל אם נגזר עליו, הוא מוכן להצעה של יעקב לקבל עובד צעיר וחזק למשך שבע שנים מאשר לתת אותה "לאיש אחר", שאין לדעת מה יהיה מחירו. ואולי במהלך שבע השנים משהו ישתנה. משזה לא קורה, הוא מבצע תרגיל אחר ומחליף את רחל בלאה".

פרנק מסכם את הפרשה ומציין כי "במציאות הנוכחית קשה לנו להתנתק מבחינת חלופות מתמדת. אבל כדאי לפעמים לנקוט פחות בגישתו של לבן ולבחון את מעשינו כלשעצמם. האם מה שעומד לנגד עינינו נכון, ראוי בעינינו? ואולי אם נבחן את המקרה לגופו נגלה שהחלטותינו ישתנו לטובה".

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות