מחלקת ביות מלא (צילום: דוברות שערי צדק)
מחלקת ביות מלא (צילום: דוברות שערי צדק)

מחלקת יולדות ד'1 בשערי צדק: כל הסודות מאחורי המחלקה החדשה

למעלה מ-22,000 תינוקות נולדים בשנה במרכז הרפואי שערי צדק. מה החידושים במחלקת יולדות בבית החולים? ואיזה אפשרויות עומדות בפני היולדת לאחר הלידה? רננית ברמן, סגנית אחות אחראית מחלקת יולדות ומנהלת בפועל של המחלקה החדשה ד'1, מחלקת ביות מלא, מסבירה על הגישה בחשיבת הצוות הרפואי

פורסם בתאריך: 24.3.21 20:56

"אנחנו בשערי צדק מאמינים בקרבה הגופנית בין האם והתינוק מיד לאחר הלידה. טיפול בתינוק ברגעיו הראשונים מרגע שיוצא לאוויר העולם משפיע רבות על חוויית המעבר שלו מהרחם לחיים שבחוץ", אומרת רננית ברמן, סגנית אחות אחראית מחלקת יולדות ומנהלת בפועל של המחלקה החדשה יולדות ד'1, "מחקרים מראים כי יש חשיבות רבה להימצאות התינוק ליד אמו מרגע הלידה ובמהלך השבועות הראשונים לאחר מכן, ובית החולים שלנו הצטרף לאתגר הזה בהצלחה".

על בסיס גישה זו, ובהבנה כי היולדת זקוקה למנוחת הגוף והנפש, נפתחה לפני כ-7 שנים אפשרות הביות המלא במחקלת יולדות ד׳ וג׳ ולפני מספר חודשים נפתחה מחלקה שכולה אפס הפרדה – מחלקת יולדות ד׳1. מאחורי השם הזה יש עשרה חדרי לידה מאובזרים ומעוצבים כבית מלון לכל דבר, כשהמחלקה כולה מושתתת על רעיון אפס הפרדה בין האם והתינוק, ללא מחלקת תינוקות.

מדובר בחדרים המאובזרים במיטות של בית מלון ולא במיטות בית חולים, בריהוט מעוצב, בתאורת אווירה ובחללים מרווחים ממש כמו בית מלון.  חדרי יולדות ד'1 פתוחים לשימוש לכל יולדת שמעוניינת בכך ללא תשלום נוסף, על בסיס מקום פנוי. "היולדות מאוד מרוצות, אבל אני גאה במיוחד כשיולדות מגיעות בגלל התנאים הטובים, הפסיליטיז והשקט אבל מתאהבות ברעיון של הביות המלא או אפס הפרדה. מבחינתי זה הישג עצום שיולדת מבינה עד כמה חשובה הגישה של אפס הפרדה ועד כמה היא תורמת לאם ולתינוק כאחד", מסבירה רננית.

רננית ברמן (צילום: אליסף שויקה)

רננית ברמן (צילום: אליסף שויקה)

מה ההבדל בין אפס הפרדה לבין ביות מלא?

בביות מלא התינוק נמצא עם האם 24/7, והיא המטפלת העיקרית בתינוק גם בלילה, כשהוא ישן בחדרה. אבל בדיקת רופא ומעקב אחר התינוק נעשים במחלקת תינוקות. במצב של אפס הפרדה התינוק אינו נפרד מאמו כלל בכל השהייה בבית החולים, גם הבדיקות והטיפולים, כמו גם מתן החיסונים, מתבצעים בחדר היולדת עצמה ובנוכחותה ואם זה לא מתאפשר אז במחלקת תינוקות בנוכחותה.

איזה אתגרים יש באפס הפרדה ובביות מלא?

הקושי מופיע במיוחד בלילות, כאשר התינוק בוכה ומבקש לינוק. לעיתים זה מאתגר לאימהות אבל בסופו של דבר ההרגשה היא טובה במיוחד למי שמעוניינת בהנקה מלאה. כשהתינוק במחלקת תינוקות ולא ליד האם, היא צריכה לקום מהמיטה מספר פעמים בלילה, להגיע למחלקת תינוקות ולהניק. כך שביות מלא נוח למניקות. עם זאת, אם עבר על האם לילה מאוד עמוס האחיות ייקחו את התינוק לשמירה זמנית או במקרים שהאם צריכה לרדת לסידורים יש אפשרות להשאיר את התינוק בידי האחיות.

חשוב לכם לעודד הנקה?

כמובן שחלב אם הכי מומלץ והכי בריא לתינוק ואנחנו מעודדים הנקה, יש לנו בכל המחלקות יועצות הנקה זמינות ומקצועיות. אבל ההחלטות ההוריות הן של האם עצמה. היא יכולה לבחור רק להניק ונעזור לה בכך, היא יכולה לבחור שילוב הנקה ובקבוק ונספק לה את תרכובת המזון לפי בחירתה, והיא יכולה לבחור גם שלא להניק מהסיבות שלה, ואנחנו נעזור לייבש את החלב ולעבור לבקבוק.

הנקה מצליחה יותר בביות מלא?

הימים הראשונים הם קריטיים להנקה. כשתינוק נמצא ליד אמו הערנות שלה לסימני רעב הרבה יותר גבוהה, היא יכולה להניק אותו לפני שהתחיל לבכות, לפני שנכנס להיסטריה ולכן יש יותר הצלחה בהנקה. אין ספק כי הביות המלא בהחלט תורם להצלחת ההנקה. בנוסף, כמעט ולא נראה יולדות עם גודש פתולוגי בשד, הן מניקות לפי דרישה ולכן לא מגיעות למצב של גודש וחום.

בעצם מדובר בשתי מחלקות – יולדות ותינוקייה יחד?

בדיוק. וזה יתרון נוסף בביות המלא. אותה אחות מטפלת בתינוק ובאמא שלו ולכן יכולה לזהות סממנים של בעיה מבעוד מועד. למשל תינוק שמתחיל להצהיב ובמקביל האמא לא מצליחה להניק בצורה טובה, האחות מזהה שיש קשר.

מה בנוגע לתינוקות בבעיה רפואית, כמו צהבת למשל?

אכן היה מאוד קשה לאימהות כשהתברר להן שהתינוק זקוק לטיפול באור בגלל צהבת גבוהה ונאלץ לעבור למחלקת תינוקות ולכן הכנסנו אפשרות יחסית חדשה, ובה מכניסים את מיטת האור לחדר היולדת ומאפשרים לתינוק להישאר ליד אמו גם במקרים כאלה. זו בשורה משמעותית וזה עובד הן מבחינת שיפור הצהבת והן במניעת מצב לחץ אצל האם.

ולסיום?

חשוב לציין שגם אם אישה לא בחרה ביות מלא, אין המשמעות שיהיה לה קושי רגשי עם הילד לכל החיים. הכוונה לא לעורר רגשות אשם באלו שלא בחרו באופציה אבל כן לעודד אימהות שבוחרות ביות מלא.

אני מאמינה שאשה אחרי לידה צריכה להתאושש ומגיע לה את כל הפינוק, כך שאם אנחנו יכולים  לאפשר לה את זה בשערי צדק אנחנו גמישים מחשבתית ועושים הכל כדי לאפשר ליולדת להתנסות בטיפול עצמי וטיפול בתינוק שלה, אבל בתנאים תומכים.

מועדון יולדות 

בשערי צדק אנחנו מלווים אתכן היולדות לאורך כל הדרך. מרגע הבשורה המשמחת, במהלך ההיריון והלידה ולאורך השנים הראשונות של ילדיכן. חברות מועדון היולדות נהנות מליווי צמוד במהלך כל ההיריון ,למידע זמין ועדכני בנושאי לידה והורות ולהטבות ייחודיות על שירותים בבית החולים ובבתי עסק שונים. במועדון שלנו תמצאו מידע מקיף על תקופת ההיריון, הבדיקות המומלצות מתהליך הלידה והחזרה הביתה. חברות המועדון נהנות מאשת קשר זמינה בקו חם ואישי בכל שאלה ובקשה. 

לאחרונה הוספנו שירות ייחודי ובלעדי לשערי צדק ולחברות במועדון היולדות שלנו, קו ווטסאפ המאפשר להתייעץ עם המומחים של המרכז הרפואי בכל תחום. המומחים זמינים במהלך היום ועונים לפונות בקו בהתכתבות אישית לווטסאפ האישי.

הצטרפי למועדון ללא עלות או התחייבות ולהנות ממגוון רחב ומפנק של שירותים והפתעות.

עוד לא הצטרפת? זה הזמן! בואי להיות חלק ממשפחה הולכת וגדלה של אימהות מאושרות ומרוצות. 

 02-5645234 גם בווטסאפ ובאתר בית החולים


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות