חדרי לידה חדשים, הדסה עין כרם (צילום: שי אפגין)
חדרי לידה חדשים, הדסה עין כרם (צילום: שי אפגין)

ללדת בהדסה – הלידה הבטוחה ביותר עבורך היום

הימים רגועים יותר, הרוב מחוסנות וחודשי ההיריון נראים פחות מאיימים, ויולדת מחלימה או מחוסנת כבר אינה מחוייבת בבדיקת מטוש. ב'הדסה' מציעים גם בטיחות וגם חווית לידה עוטפת כתמיד

פורסם בתאריך: 22.3.21 21:23

שנה מפרוץ וירוס הקורונה בישראל, והימים נראים אופטימיים מתמיד.  הקורונה אמנם עודנה כאן, אך לשמחתנו נדמה כי החלק הקשה והמורכב – ובעיקר ימי הלמידה של איך להתמודד עם הוירוס, נמצאים מאחורינו ובעיקר בהדסה – בכל הקשור ביולדות, נשים בהריון ונשים בטיפולי פוריות.

ועם האופטימיות,  צצות ועולות שאלות רבות בקרב מי שנמצאות בתהליך של הריון. מהן ההשלכות האפשריות של הידבקות בקורונה בתקופה זו? איך מגבלות העידן עלולות להשפיע על תהליך הלידה? כיצד ניתן לשמור על בטיחות מרבית של האם והתינוק במהלכה? שאלות כאלו ועוד מטרידות כל אישה לפני לידה, אך מתברר שניתן להירגע, כי יש מקומות שבהם חושבים עליכן ומבטיחים מקסימום בטיחות עבור היולדת והתינוק. כמו ב'הדסה'.

פרופ' יגל שמחה (צילום: אבי חיון)

פרופ' יגל שמחה (צילום: אבי חיון)

פרופ' שמחה יגל, מנהל אגף נשים ויולדות בבתי החולים של הדסה, מסביר:

"בפורים האחרון ציינו שנה לפרוץ הקורונה בישראל, ואנחנו יודעים לומר שמדובר במחלה לא קלה, שפגעה ברבים מאוד. למדנו אודותיה רבות, וכיום אנו יודעים להתמודד איתה בכל ההיבטים באופן המיטבי ביותר, בוודאי שלעומת הימים והחודשים הראשונים. כך בכל מחלקות בית החולים וכך בתוך האגף המיוחד שלנו, לנשים ויולדות בבתי החולים של הדסה.

"עם הזמן, הספרות המקצועית והניסיון שנרכש בשטח, בעולם ובישראל, שינו את התפיסה שקורונה אינה מסוכנת לנשים הרות. התברר כי התקופה שלפני לידה מהווה אף היא תקופת סיכון והנתונים האחרונים מראים כי הסיכוי של נשים שנדבקות בקורונה בחודשים הסמוכים ללידה להגיע למחלה חמורה (כזו שמצריכה טיפול בחמצן ועוד) – הוא פי 2 או פי 3 מאשר נשים מקבילות בנות גילן. על כן אנו בהדסה ממוקדים לנושא ומבינים את חשיבות ההסברה לכל אישה המתכננת הריון או נמצאת במהלכו.

אנו מקבלים פניות רבות של נשים עם שאלות וחששות, ועונים לכל אחת בהתאם למצבה, כשהשורה התחתונה היא ברורה: כדאי להתחסן, חשוב להתחסן וזה מציל חיים – לעיתים חיים של אישה ושל העובר שלה.

כולנו יודעים שהווירוס השתנה ומשתנה כל העת. בעבר הוא תקף אנשים מבוגרים באופן אלים יותר וכיום הוא תוקף גם צעירים. ההידבקות אף היא מהירה יותר בשל המוטציות החדשות ולכן לשמחתי מספרי הנשים ההרות המתחסנות ולא מוכנות לקחת סיכון – עולה ועולה, וב"ה אנו פוגשים פחות ופחות סיבוכים של קורונה בקרב נשים אלו.

זה משמח את כולנו, צוותי המחלקות לנשים ויולדות בהדסה עין כרם ובהר הצופים מכיוון שכל יולדת היא עולם ומלואו עבורנו, היא ומשפחתה, ילדיה והוריה – אנו מחויבים לכולם ורק רוצים לשמור על בריאותה ולהשיבה כשהיא חזקה ומאוששת לאחר הלידה – אל הבית שמחכה לה".

פרופ' יגל מספר כי נהלי בית החולים השתנו אף הם בהתאם לרוח החיסונים ולכמות המחלימות מקורונה.

"אם בתחילת הקורונה הקפדנו על בדיקת מטוש לכל יולדת המגיעה ללידה, על מנת לשמור עליה ועל העובר מפני הידבקות, הרי שכעת לשמחתנו הרבה ניתן להתגמש יותר. כיום, אנו משחררים מבדיקת מטוש מי שמחוסנת או מחלימה ובעלת תעודה כזו, לפי חוקי התו הירוק.

כך יוצא, שבדיקת מטוש תבוצע רק למי שסובלת מתסמינים, ואינה מחוסנת או מחלימה מקורונה.

ובכל מקרה" – הוא מדגיש, "אנו יודעים להתמודד עם כל מצב, של כל יולדת. עם כל מציאות שנוצרת אצלנו בחדרי הלידה ומצריכה היערכות של צוות או של משפחה. לאורך כל החודשים האחרונים הראנו ליולדות, גם אם את חיובית – זה אינו סוף העולם. יש דרך ליילד עם צוות מסור, לטפל בך לאחר הלידה ולסייע – וזה לחלוטין לא פוגם במעטפת ובתמיכה שמוענקת לך".

לקראת לידה? ב'הדסה' חושבים עלייך

פרופ' בני ראובינוף (צילום: אבי חיון)

פרופ' בני ראובינוף (צילום: אבי חיון)

 פרופ' בני ראובינוף, מנהל מחלקת נשים ויולדות בהדסה עין כרם, מבהיר את הנתונים הנוגעים לתקופת הקורונה, ומסביר כי ליולדת ב'הדסה' אין כל סיבה לחשוש משלב כלשהו בתהליך.

לפני הכל, מה היולדת צריכה לדעת בימים שבהם הקורונה לא עזבה לגמרי, אך בהחלט יש תחושה טובה יותר בשטח?

"חשוב להירגע ולדעת כי לידה בעידן של היום, כשמספרי חולי הקורונה ירדו, ועדיין פוגשים מעת לעת יולדת חולת קורונה – הרי שהלידה מתנהלת באופן זהה כמעט לחלוטין ללידה רגילה, ובכל ההיבטים של הלידה: הן מבחינת השירות הרפואי והתמיכה, והן מבחינת ימי האשפוז שאחרי הלידה.

"כך, מצד אחד הלידה מתנהלת כפי שהיה עד כה, ומצד שני אנחנו דואגים לכך שגם מבחינת הקורונה התהליך יהיה בטוח ככל שרק ניתן לוודא".

איך שומרים על השילוב של בטיחות באוירה נעימה ונינוחה?

"ראשית, כאמור אנו נבצע בדיקת קורונה רק למי שצריך, ולא לכל אחת שמגיעה,  כדי לשלול נשאות של הנגיף ולאפשר לידה ואשפוז בראש שקט ורגוע. חשוב לדעת כי התוצאות לבדיקה מתקבלות בטווח של כשעתיים מהבדיקה, כך שנשמרת בטיחות מלאה לאורך התהליך כולו.

"לצד זאת, היולדת יכולה להגיע אל חדר הלידה עם מלווה ובנוסף גם עם תומכת לידה שעשויה להיות דולה מקצועית, אמא או אחות התומכת ביולדת, או כל אחת אחרת שתסייע לה. מבחינתנו כל מי שמסייע לה לחוש טוב יותר ולעבור את התהליך באופן רגוע ונעים – הוא מלווה ראוי.

"מעבר לכך הלידה תתנהל בצורה רגילה לחלוטין, ובהמשך היולדת תעלה למחלקה. גם לאורך ימי האשפוז הטיפול ביולדת יתנהל כבעבר, יחד עם כל התנאים הייחודיים, הפינוקים וההטבות במחלקת יולדות.

"כמובן, כדי להמשיך ולשמור על בטיחות אופטימלית, נעודד את היולדת לשהות בחדר ככל היותר יחד עם היילוד. גם את הארוחות המוגשות כבופה עדיף שהיא תיקח לחדרה ותאכל שם, על מנת למנוע חשיפה חברתית שאינה רצויה בימים אלו".

אם נסכם את דבריו של פרופ' ראובינוף, נוכל לקבוע כי גם בעידן של ירידה בחולות קורונה, הלידה ב'הדסה' עין כרם וב'הדסה' הר הצופים היא לידה בטוחה המתנהלת כבימים רגילים, יחד עם שינויי קורונה מעטים שנשמרו שמטרתם לשמור על הבריאות והבטיחות של היולדת ושל הסובבים אותה.

חיובית? גם לך הקדישו ב'הדסה' מחשבה רבה

בזמני קורונה, כשכל דרדק מדקלם 'חיובי' ו'שלילי' במשמעות שונה לחלוטין מבעבר, גם היולדת נדרשת לסוגיה ומתחילה לחשוב על תרחישים כאלו בהקשר ללידה הצפויה. כיצד מתנהלת 'לידת קורונה'? מה עושים אם מגלים נשאות לנגיף במהלך הלידה? ומה ההשלכות האפשריות הנוגעות ליילוד?

כמו תמיד, ב'הדסה' עמלו על מענה נרחב ובטוח גם ליולדות המאומתות לקורונה, וכל זה עם אווירה נינוחה ומפנקת, בלי לפגוע או להפחית מן החוויה המרגשת.

מהם הנהלים המיוחדים? פרופ' ראובינוף משיב: "יולדות חיוביות לקורונה לא מבהילה אותנו. כבר ראינו, טיפלנו ותמכנו בכאלה יולדות והוכחנו שהכל בסדר ואנו שומרים על איכות הטיפול גם במקרה שכזה. יולדת חולת קורונה תלד בחדר לידה במתחם נפרד המבודד מחדר לידה הרגיל. עם זאת, אנחנו מעוניינים ליצור גם במתחם הנפרד שלנו אווירה מחבקת ונוחה ככל האפשר אצל היולדות, ולאפשר תהליך לידה דומה ככל הניתן ללידה רגילה בתנאים רגילים.

"מסיבות אלו אנחנו מאפשרים מלווה ממוגן וכמובן, מיילדת אישית הצמודה ליולדת לאורך כל הדרך. היולדת החיובית זוכה למיקוד מלא על צרכיה ורצונותיה, ומקבלת תמיכה ומעטפת מלאה בחדר הלידה, כולל כל הציוד הרפואי והסיוע הנדרש בתהליך.

"הלידה עצמה מתנהלת באופן זהה לניהול הלידה של יולדת ללא קורונה, על פי אותם עקרונות רפואיים מנחים, למעט, כמובן, נסיבות מיוחדות המצריכות יחס רפואי ייחודי ושונה ומיגון קפדני יותר".

ואחרי הלידה? "לאחר הלידה אנחנו מאפשרים ליילוד לשהות יחד עם האם בחדר הלידה למשך מספר שעות, על מנת לשפר את הבונדינג הראשוני (קשר אם-תינוק) של האם והיילוד.

"הבדיקות הראשוניות ליילוד נערכות, כמו תמיד, בחדר לידה. לאחר מכן, כאשר הוא שוהה עם אימו, אנחנו מנצלים את הזמן להדריך את היולדת כיצד לשמור על תינוקה כך שלא יידבק אף הוא.

"חשוב לדעת כי כיום אנחנו יודעים שסיכויי ההדבקה בין האם לתינוק בתקופה שלפני הלידה ובמהלך הלידה, הם אפסיים. בכל העולם דווח על מספר מועט מאוד של מקרים כאלו, כך שבתנאים הנאותים היילוד שלא נדבק מאימו קודם לכן, לא יידבק גם בעתיד. כמובן, ההדרכה לשמירה על בטיחות היילוד אינה מונעת את ההזנה בחלב אם ואת השהות יחד עימו, אלא מסבירה כיצד ניתן לשמור על קשר חם ואוהב יחד עם הקפדה מרבית על בריאותו.

"בשלב הבא, כשהיולדת מועברת למחלקה, נעביר אותה לאגף היולדות המיוחד הממוקם כחלק נפרד בתוך מחלקת הקורונה, וכולל את התנאים המיוחדים ליולדות. היולדת, מצידה, יכולה לבחור לשהות במחלקה הייעודית יחד עם היילוד בתנאים של ביות מלא ולקבל את כל הסיוע, התמיכה וההדרכה כפי שהם קיימים במחלקות היולדות הרגילות, עם אחיות ממחלקת ילודים וצוות שמכיר את כל צרכיה ויודע ללוות יולדת טרייה.

"כך אנחנו עושים הכל, אבל הכל, כדי שגם 'לידת קורונה' תאפשר חוויית לידה רגילה ככל שרק ניתן, יחד עם מתן האפשרות ליולדת להיות יחד עם התינוק, ויחד עם שמירה מיטבית על הבריאות והבטיחות של כולם".

כדי להמחיש עד כמה ב'הדסה' חושבים על נוחות היולדת – ובלי להפחית מאמצעי הזהירות הננקטים – ניתן לציין את השיפוץ המרהיב שנערך, למרות הקורונה, בחדרי הלידה של הדסה עין כרם. פרופ' ראובינוף שמח לתאר את השינוי: "כן, למרות הכל ומתוך מחשבה על היולדת והמלווה, הנהלת הדסה החליטה לבצע שיפוץ משמעותי ביותר בחדרי הלידה של הדסה עין כרם, והחדרים המודרניים והמשופצים כיום מציעים ליולדת נוחות רבה, אווירה נינוחה ונעימה במיוחד, ועזרים פרקטיים משוכללים שעשויים לסייע מאוד בהתמודדות שלה עם התהליך. 

"כך, מערכות סאונד מובנות לשמיעת מוזיקה לאורך שעות השהייה בחדר, כורסאות מפנקות למלווים, עמדות הטענה ושאר פינוקים – הם רק חלק מן האפשרויות החדשות הנפתחות בפני היולדות ומתחברות לטיפול המסור והחם המוכר שלנו".


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות