צילום: 123RF
צילום: 123RF

ראיון עם ד"ר מנחם ביתן, הרופא המחוזי של מאוחדת מחוז ירושלים

אחרי התפרצות נגיף הקורונה מסכם ד"ר ביתן, הרופא המחוזי של מאוחדת, את האתגרים וההצלחות של קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים, שהוכיחה חוסן אמיתי ויציבות ברפואת הקהילה

פורסם בתאריך: 18.3.21 16:01

קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים מהווה בשנה האחרונה חוד החנית במלחמה כנגד נגיף הקורונה בקהילה. מאוחדת הינה הקופה הגדולה במחוז ירושלים עם למעלה מ-520,000 לקוחות, המחוז הגדול ביותר של הקופה בארץ, עם כ-300 נקודות שירות וכ-1100 רופאים ורופאות ומאות אנשי מקצועות הבריאות בירושלים והסביבה. מי שהובילו ועדיין מובילים את המערכה מול הקורונה הם מנהל מחוז ירושלים של מאוחדת עופר משולם והרופא המחוזי של הקופה ד"ר מנחם ביתן. בראיון מיוחד מסכם ד"ר ביתן את השנה שחלפה ומדבר על החזרה לשגרה, החשיבות הרבה של החיסונים, על השנה המורכבת בקריירה הרפואית שלו ועל העתיד הקרוב.

ד"ר מנחם ביתן, רופא מחוזי במאוחזת, מחוז ירושלים. צילום: יוסי שווב

כמעט שנה אחרי התפרצות נגיף הקורונה, איך היית מסכם את השנה האחרונה מבחינתכם?

השנה האחרונה היתה מיוחדת. לא היתה כמוה במאה השנים האחרונות, מאז "השפעת הספרדית" שהחלה ב-1918. השנה הזו הוכיחה שהחוסן האמיתי של מערכת הבריאות הישראלית היא רפואת הקהילה, קופות החולים. אין בעולם מערכת כזו מפותחת, מאורגנת, שיוויונית ועם סל בריאות רחב כל כך. הצלחנו להמשיך ולתת את רפואת השגרה שאנחנו מספקים יום יום, וכל זה במקביל לטיפול באלפי חולי קורונה, בקהילה. הצלחנו להיות מספיק זמינים וגמישים – "זמישים", כדי להכיל את אירוע הקורונה שהפך לאירוע מתמשך. הפעלנו תוך זמן קצר וללא הכנה מראש, עולם תוכן שלם של "בית-חולים בית" – משהו שהיה רק ברמת חזון במשרד הבריאות. בשיא הגל הראשון מחוז ירושלים של מאוחדת טיפלה בבית ב-1,800 חולים, בשיא הגל השני – ב-6,500 חולים ובשיא הגל השלישי ב-10,800 חולים. בשנת הקורונה , יצרנו קשרים מקצועיים עם עיריית ירושלים, גורמי הביטחון השונים בעיר – משטרה, פיקוד-העורף ומד"א. מד"א מהווה עוגן משמעותי בשירותי החירום בעיר ובקורונה עושה, כארגון וכפרטים, עבודה מופלאה. כמו כן עבדנו בשיתוף פעולה גם עם בתי החולים וגורמי הרפואה השונים במחוז. הראינו שאנחנו, אנשי הרפואה, יודעים, יכולים ורוצים לשתף פעולה, למרות העולם התחרותי בו אנחנו נמצאים והכל לטובת תושבי העיר. זה המקום להגיד יישר-כוח גדול לעיריית ירושלים ולעומד בראשה, משה ליאון. בזכותם העיר עוברת את אירוע הקורונה באופן מעורר השראה.

עד כמה החיסונים חשובים בכדי שנחזור לשגרת חיים רגילה?

החיסונים הם ה- game changer של אירוע הקורונה. הם האפשרות היחידה של העולם לחזור לשגרה. להחזיר את הילדים לבתי הספר ולמסגרות החינוכיות, להחזיר את האנשים לעבודה, להחזיר את המשק למצבו שלפני פרוץ הקורונה – להחזיר את כולנו לשגרה. היכולת של העולם המדעי לייצר חיסון אפקטיבי בתוך פחות משנה, לווירוס חדש ולא מוכר, היא משהו פנומנלי. זה מראה את היכולת המדהימה של עולם המדע במאה ה-21. החיסונים אפקטיביים ובטוחים. זה הוכח בניסויים שנעשו, ועוד יותר, הוכח במציאות המתהווה אצלנו ובעולם, מספר האנשים שנדבקים בקורונה מבין המחוסנים – קטן משמעותית יחסית למספר הנדבקים מבין אילו שעדיין לא חוסנו.

כיצד קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים נערכת לחזרה לשגרה בתחומי הרפואה השונים?

אנחנו כבר הרבה חודשים בפעילות רגילה, יחד עם התאמות לקורונה וטיפול בחולי קורונה. לקוחות מאוחדת במחוז ירושלים מקבלים את כל הטיפולים הרגילים כבשגרה, תוך התאמות למצב ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.  נכנסנו לעולמות תוכן חדשים במקביל להחזרת כל תחומי התוכן הרפואיים לעבודה מלאה, כל זאת לטובת לקוחותינו במטרה להמשיך ולשדרג את בריאותם. השגרה ברוכה אבל יחד עם אנחנו לא נחים על זרי הדפנה וחוזרים לתרגל ולהכין את עצמנו גם לאירועי קיצון אחרים, נוספים, שיכולים להגיע. הקורונה לימדה אותנו חשיבות ההיגיינה, חשיבות האחריות האישית כלפי הכלל והיכולת להכיל מצב לא פשוט הנוגע בכולם. הלמידה הזו תאפשר לנו להמשיך ולהתפתח, ללמוד ולגדול – לחיות, עם הקורונה.

ישנם שירותי רפואה חדשים שמאוחדת תשלב בקרוב במערך הכולל של שירותי הרפואה שהיא מעניקה ללקוחותיה?

אנחנו ממשיכים לפתח את העולם ההיברידי שלנו. היכולת שבה הרופא האישי שלך יכול להתחבר אליך הביתה, אם כשהוא במרפאה או אפילו כשגם הוא בביתו – הוכיחה את עצמה מעל ומעבר בקורונה. דרך אגב, זה כמובן פעל גם היטב באירוע השלג האחרון שעברנו. השנה נוסיף אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו הוספת נתונים אובייקטיביים לטיפול – מכשיר הטייטו מגיע למאוחדת בגירסתו החדשה ביותר, וזו היא רק ההתחלה. מאוחדת מובילה את עולם הבריאות בישראל ובירושלים בעניין הזה. בנוסף, השקנו לאחרונה תכנית בריאות חדשה לבני 65 פלוס, ללא עלות עבור לקוחות מאוחדת , שמטרתה מתן כלים לשמירה על אורח חיים בריא ופעיל בשגרת היום יום לאוכלוסיית בני הגיל השלישי. התוכנית, עוסקת ומסייעת בהיבטים פיזיים, מנטליים, חברתיים בבית ובקהילה ,בהובלתה של אילנה רוזנבלום, מקדמת הבריאות המחוזית במאוחדת ואנשי מקצוע מנוסים מטעם הקופה".

מבחינה אישית, זאת השנה המורכבת ביותר שהייתה לך בקריירה הרפואית?

אין ספק. מצד אחד אתה מנהל שגרת פעילות שהיא בפני עצמה מורכבת. הצורך לתת בריאות ליותר מ-500,000 לקוחות במחוז ירושלים. מצד שני, בנוסף, אתה נשאב לאירוע גלובלי בסדר גודל שאף אחד לא הכיר. כל זאת בתנאי אי-וודאות קיצונית כשמה שיקרה מחר ומחרתיים לא ידוע. צריך להכיל את הלקוחות ולא פחות מהם, גם את הצוותים שלנו, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית. לקבל החלטות שמשמעותן החיים של כל אחד ואחת מאתנו, לראות את החולה הבודד בתוך כל הכאוס שמסביב. לחשוב "מחוץ לקופסא" ואז ליישם את ההחלטות שלך מעכשיו לעכשיו וכן להיות עוגן חזק ויציב לכל מי שמסביבך.

אני ריאלי, אבל במקרה הזה אני אופטימי. הקורונה עדיין פה, אבל אנחנו יודעים יותר טוב, הרבה יותר טוב, להתמודד איתה ולחיות איתה. כמו שאנחנו חיים עם וירוס השפעת כך נחייה עם הקורונה וזה יהיה הניצחון האמיתי. הדבר החשוב ביותר הוא הלכידות שלנו כחברה במדינת ישראל. מושגים של ממלכתיות וטוב משותף קיבלו משמעות נוספת בשנה האחרונה ואנחנו חייבים לחזק אותם. אותם, ועוד סדרה של ערכים בסיסיים שרק איתם נוכל לצאת מהקורונה ולהמשיך להתקדם כמדינה יציבה וחזקה, המאמינה בדרכה ובערכיה".

 

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות