הדיון על הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הדיון על הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

בית שמש: העירייה החרימה דיון בכנסת על הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בעיר

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת קיימה אתמול דיון בנושא הדרת שמות נשים משלטי רחובות בבית שמש - אף נציג של העירייה לא נכח בדיון; יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "נוצרת תחושה שיש להם מה להסתיר או ממה לברוח"; עיריית בית שמש ל"כל העיר": "הדיון היה מנותק מהמציאות"

פורסם בתאריך: 3.11.20 07:52

מביש: עיריית בית שמש החרימה דיון בכנסת, שעסק בנושא הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בבית שמש – אף נציג של העירייה לא הגיע לדיון.

הדיון המיוחד התקיים אתמול, שני בבוקר, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בעקבות החלטת עיריית בית שמש על השמטת שמותיהן הפרטים של נשים משלטי הרחובות.

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר בפתח הדיון: "מיד עם פרסום הנושא ביקשתי לקיים דיון ולבקשת ראשת העיר הסכמתי לקיים סיור במקום דיון וזה נדחה פעמיים ולכן קבענו את הדיון להיום. לצערנו, אף נציג של עיירית בית שמש לא הגיע לדיון והימנעות מקיום הסיור והגעה לדיון יוצרת תחושה שיש מה להסתיר או שיש ממה לברוח".

כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני למעלה מחודש אישרו בעיריית בית שמש החלטה להסתרת שמות הפרטיים של נשים, ושל גברים, משמות הרחובות בבית שמש. מדובר במהלך שנולד מתוך פשרה, כך הסבירו בעיריית בית שמש, פשרה עם הנציגים החרדים הקיצוניים במועצה, שביקשו להסיר משלטי הרחובות את השמות הפרטיים של הנשים, ולמעשה, כל השמות הפרטיים יוסרו או יוצנעו, נשים וגברים כאחד.

לדברי ח"כ פורר: "בריחה מדיונים היא לא תוכנית עבודה וכשוועדה מזמנת אני מצפה שלא יאיימו על עובדים לא הגיע לוועדה. יש סנקציות שהכנסת יכולה להטיל על מי שמחליט לברוח מדיונים בין אם זאת שלילית כניסה לכנסת בכלל. צורת הבריחה היא פסולה. לעולם לא הופיע ראש ראשות שלא ניתנה לו הזכות להתבטא. כדי לכבד את הבניין ראוי היה שתהיה נציגות בכירה של העיר בית שמש. נושא הדיון הוא לא רק הדרת נשים אלא הדרת הציונות. אנה פרנק לא הייתה פרנק, היא הייתה אנה פרנק. קוראים לרחוב בשם שמוכר לציבור ולכן אני חושב שהנושא ראוי לדיון".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ח"כ תהלה פרידמן ציינה בדיון כי  "זה הישג גדול לראשת העיר משום שזאת שכונה שנבנית לציבור הציוני בבית שמש וזה לא דבר קטן. הקריאה בשמות הרחובות היתה בשביל לחזק את הצביון הציוני של השכונה. אני בוגרת מאבקי הדרת נשים ומחיקה של נשים לא באה מההלכה, וזה רעיון מעוות. אנחנו מאשימים ראשת עיר שהיא אות ומופת".

ח"כ פורר השיב כי "אף אחד לא מאשים אף אחד. לקחת את הדבר הזה להאשמת מישהו הוא לא העניין. איפה נדע מה האמת? הייתי שמח לשמוע את עמדת העירייה והיא לא תשמע כאן כי הם לא כאן".


ראש העיר בית שמש ד"ר עליזה בלוך (צילום: גיל כהן-מגן)

ראש העיר בית שמש בלוך (צילום: גיל כהן-מגן)


ח"כ משה ארבל הוסיף ואמר: "אני מצטרף לביקורת שלך ועם כל הכבוד לעיריית בית שמש הם חייבים להגיע לדיוני הכנסת. כשאדם נושא בתפקיד ציבורי הוא חייב להופיע ואין שום הצדקה לזה שהם לא הגיעו. אחרי שאמרתי את הדברים אני חייב להתייחס לחוק הבחירות ודרכי תעמולה והתחושה שלי שאתה עושה שימוש במתקני הוועדה ומתקני הכנסת לתעמולת בחירות. אין שום הצדקה לקיים את הדיון. מדובר בפעולות משמעותיות שראשת העיר עשתה כדי שכבודן של הנשים יישמר. היא התחייבה שגודל הפונט של הכיתוב בהסבר יהיה זהה. יש לי ביקורת על פלגים בחברה החרדים שלא חושבים כמוני. היא יכלה להישאר עם שמות החודשים העבריים. היא החליטה להנציח את חנה סנש ואת שרה גיבורת נילי. זה מרגיש לי שמדובר בתעמולת בחירות".


היכן נציג/ת עיריית בית שמש? הדיון על הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

היכן נציג/ת עיריית בית שמש? הדיון על הדרת שמות הנשים משלטי הרחובות בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)


נילי פיליפ, פעילה חברתית מבית שמש, סיפרה כי היא תושבת העיר מזה כ-20 שנה, ולדבריה חלה הקצנה לאורך השנים: "הגישה של תן למפלצת לשבת בשקט זה פשוט לא עובד. הם צריכים כוח. מטרת השלטים והגרפיטי הן נשים וילדות חרדיות, זאת המציאות שהן מכירות. בית משפט אומר שזה פסול והשלטים הם על עמודי עירייה. זה מדרון חלקלק וברגע שאתה מוותר קצת הם רוצים להשתלט בכוח. הם לא מוותרים – שלט קטן מסמל נורמה חברתית ענקית".

שושנה יסקול, פעילה נוספת שמתגוררת בעיר 13 שנים, אמרה: "במשך השנים ראיתי את העיר נופלת בידי הקיצונים והפוליטיקאים נותנים להם לשלוט. זה לא שלט ולא רחוב, זאת מערכת אקולוגית שבה אין באף שלט של בנק או קופת חולים צילום של אישה. נשים נחשבות כאן כאובייקט מיני וזאת לא יהדות. זאת מלחמת טריטוריה והם רוצים רק עוד ועוד. אלא בריונים שאומרים שזה שלי. 13 שנה אני בבית שמש ואני מרגישה שזה או אני או הם, בית שמש זה סימפטום למה שקורה בכל המדינה. יש את בניין בריאות האישה ומחקו ממנו את השם 'אישה'. אי אפשר לתת להם לשלוט ולהגיד שזה לגיטימי למחוק נשים – זה לא בסדר".

ח"כ אלעזר שטרן: "הדיון הוא לכאורה רק על שמות פרטיים של נשים ורק על בית שמש אבל האמירה שאולי היא (ראשת העיר) לא היתה צריכה להיכנס לנושא הזה היא סוג של תבוסתנות. שמות של רחובות באים לסמן לנו כיוונים לעתיד. אנחנו מכירים את התופעות שעולות בשנים האחרונות על אפליה ונידוי של נשים בחברה החרדית. אין לי ספק באשר ליכולות ולמנהיגות של עליזה בלוך ודווקא בגלל זה אסור לנו להיכנע. אסור שהעיר בית שמש תיפול. את הנורמות הללו החברה הישראלית לא יכולה לקבל".

היו"ר פורר סיכם את הדיון ואמר: "צר לי על הבריחה של עיריית בית שמש. צר לי שפעם אחר פעם בוטל הסיור בעיר. אני לא מקבל את האמירה שבית שמש אבודה. יש תקווה לעיר בית שמש ובחירת עליזה לביא יכולה להחזיר את העיר למסלול חיובי אבל צריך שמה שלא לגיטימי – יהיה לא לגיטימי. אם יש גרפיטי מפלה הוא צריך להימחק למחרת שוב ושוב. צריך להיות מסר ברור לאוכלוסייה מה מותר ומה אסור, אם צריך מעצרים אז שיעצרו ואם צריך מארבים אז זאת גם אפשרות. השם הפרטי הוא חלק מההגדרה וחלק מהעניין. אי אפשר למחוק שם פרטי ולכן אני חושב שהקריאה שיוצאת מכאן לעיריית בית שמש לפעול למניעת הדרת נשים במרחב הציבורי היא מאוד חשובה".

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה כי "עיריית בית שמש לא ראתה צורך להשתתף בדיון שבבסיסו עומד רצון של יו"ר הועדה לקושש קולות ולנהל קמפיין על גבם של תושבי העיר. מספיק היה להקשיב לחברי הכנסת משה ארבל (מש"ס) , תהילה פרידמן (כח"ל) , אלעזר שטרן (יש עתיד) ולשמוע את דברי השבח לפעילות ראש העיר אליהם הצטרפה המשנה יועמ"ש עו"ד דינה זילבר כדי להבין עד כמה הדיון היה מנותק מהמציאות. ראש העיר ד"ר בלוך תמשיך לפעול ותמנה נשים לתפקידים בכירים, תעצים נשים ותפעל להנציח גיבורות ברחבי העיר. ולכל הדואגים תמנה ותקדם ותנציח גם גברים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות