בית חולים משגב לדך (צילום: באדיבות מאוחדת)
בית חולים משגב לדך (צילום: באדיבות מאוחדת)

חודש מודעות לסרטן השד – דרכי התמודדות

"בדיקות יזומות ושגרתיות וגילוי מוקדם של המחלה הם בעלי השפעה דרמטית ומכרעת במלחמה בסרטן השד", אומר ד"ר יוסף דרעי המנהל הרפואי של מכון השד בבית החולים משגב לדך מבית מאוחדת, לרגל חודש המודעות לסרטן השד

פורסם בתאריך: 21.10.20 18:37

בדיקות יזומות ושגרתיות וגילוי מוקדם של המחלה הם בעלי השפעה דרמטית ומכרעת במלחמה בסרטן השד"', אומר ד"ר יוסף דרעי המנהל הרפואי של מכון השד בבית החולים משגב לדך מבית מאוחדת, לרגל חודש המודעות לסרטן השד.  ד"ר דרעי בעל ניסיון של 30 שנה בתחום, עומד בראש מכון השד במשגב לדך כבר למעלה משלוש שנים. בתפקידו האחרון שימש כסגן מנהל מכון הדימות בבית החולים לניאדו בנתניה. מניסיונו המקצועי של שלושה עשורים מדבר ד"ר דרעי על הנקודות המרכזיות הנדרשות על מנת להגדיל את אחוזי ההצלחה מול סרטן השד. "בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר הנשים החולות בסרטן השד וכן מגמה ברורה של עלייה בתחלואה בקרב נשים צעירות יותר, בגילאי 30-40 . המחלה אצל נשים צעירות היא יותר פולשנית ויותר אגרסיבית ועל כן הבדיקות השגרתיות התקופתיות המובילות לגילוי מוקדם של סרטן השד מהוות צעדים מצילי חיים." ד"ר דרעי הוסיף " אם מדובר בסרטן בקוטר קטן מ-1.5 ס"מ והוא ללא בלוטות לימפה בבית השחי שיעור הריפוי הוא כ-80 אחוז, אנו בהחלט רואים עליה במספר הנשים המגיעות לבדיקות תקופתיות".

ד"ר יוסף דרעי (צילום: באדיבות מאוחדת)

ד"ר יוסף דרעי (צילום: באדיבות מאוחדת)

עד כמה חשובה המודעות לסרטן השד ?

בשנים האחרונות ישנה עלייה במודעות אוכלוסיית הנשים לסרטן השד. יותר ויותר נשים נחשפות לנושא סרטן השד דרך הרשתות החברתיות, מאמרים באינטרנט וגם דרך הסביבה הקרובה. הן מכירות קרובת משפחה, חברה לעבודה , שכנה או אישה ממעגל רחוק יותר שחלתה בסרטן השד ומכאן המודעות העצמית למחלה רק עולה. כמו –כן ישנה מודעות גדולה יותר לעובדה כי סרטן השד הוא סרטן הגורם למוות ועל כן אנו עדים לכך שיותר נשים באות להיבדק מיוזמתן וזה בחלט צעד חשוב. המודעות לסרטן השד חיונית לאורך כל השנה לא רק בשבוע המודעות ומהווה נקודת פתיחה משמעותית לצורך זיהוי מוקדם של סרטן השד והטיפול בו".

כיצד מתחילים את הליך הבדיקות ? 

חשוב מאוד שהבדיקה הראשונה תבוצע ע"י כירורג שד, מדובר בבדיקה ידנית המתבצעת על ידי כירורגים מומחים בתחום. לנשים מגיל 30 ולנשים בקבוצות סיכון מגיל 25 מומלץ לעבור אותה פעם בשנה. ההמלצה המקצועית שלי היא  להגיע בכירורגיית שד ואח"כ לבדיקת דימות. בדיקה זו מעניקה בירור רפואי ראשוני חשוב שתורם רבות לגבי המשך התהליך. חשוב לזכור כי גנטיקה מהווה גורם סיכון משמעותי לסרטן השד ולכן נשים ממשפחות שחלו בעבר צריכות להיות במודעות גבוהה לסיכון ולנקוט משנה זהירות.

מהן סוגי הבדיקות הנפוצות כיום? 

כיום מבצעים במשגב לדך למעלה מאלף בדיקות ממוגרפיה בחודש. בדיקות הממוגרפיה מפוענחות על ידי צוות רפואי מומחה ובהתאם לממצאים המטופלת מבצעת אולטרסאונד שד באותו יום או בתור שנקבע לאחר מכן. על פי הנחיות משרד הבריאות כל אישה מגיל 50 עד 74 זכאית לבדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים ונשים בסיכון גבוה פעם בשנה. בדיקת האולטרסאונד היא בדיקת השלמה להמשך הבירור ומאפשרת לנו לאתר גושים שלעיתים לא נראים בממוגרפיה. הבדיקה היא יותר מדויקת ומאפשרת להבדיל בין כיסי נוזל חסרי חשיבות קלינית לבין גושים רקמתיים הדורשים מעקב או המשך בירור על ידי ביופסיה. בבדיקת הביופסיה אנו לוקחים דגימה מתוך הממצא בהרדמה מקומית. הדגימה נשלחת למעבדה פתולוגית לצורך בירור. במצבים בהם עדיין לא הגיעו לתשובה החלטית או שמחפשים ממצאים נוספים לצורך קביעת היקף הממצאים מבוצעת במשגב לדך בדיקת MRI שד, הבדיקה נחוצה גם עבור נשים עם גורמי סיכון משפחתיים.

דובר על כך שישנו חשש מבדיקות ממוגרפיה בשל הקרינה הכרוכה בה . מה דעתך בנושא ? 

חשוב לא לפחד מבדיקת ממוגרפיה ומהקרינה הכרוכה בה ופשוט ללכת ולהיבדק. בית החולים משגב לדך הוא מבתיה"ח הראשונים בארץ להכניס את השיטה החדשנית של ממוגרפיה תלת מימדית, שנקראת טומוסינטזיס שהיא בדיקה מדויקת יותר עם רמת קרינה נמוכה יותר. הבדיקה  דומה לבדיקת סיטי המצלמת באופן פרטני יותר את השד ומעלה את הדיוק יחסית לבדיקת ממוגרפיה רגילה. מדובר בבדיקה חדשנית ומתקדמת המעניקה שקט נפשי למטופלות בזכות יכולתה לאפשר לצוות הרפואי לספק תשובות מדויקות יותר .

דרור טאו האח המחוזי של מאוחדת הוסיף:" רפואה מונעת בכלל וזיהוי מוקדם בפרט, הינם ערכי הרפואה החשובים ביותר. זיהוי מוקדם של סרטן השד הינו תהליך מציל חיים. מאוחדת, על מגוון השירותים בתחום בריאות השד, מכוונת לזיהוי מוקדם ע״י ביצוע סקר ממוגרפיה לנשים מעל גיל 40  ומספקת שירותים נוספים כמו בדיקות אולטרסאונד, ביצוע ביופסיות שד והדמיה מתקדמת של  MRIוכן שירותי מעטפת ותמיכה נוספים. לא מעט משאבים ייחודיים מיועדים לביצוע ממוגרפיה לשם הורדת  התחלואה לנשים במחוז ירושלים, על כלל האוכלוסיות  המגוונות בעיר ומסביב לה".

קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים בראשותו של מנהל המחוז עופר משולם, הינה הקופה המובילה בירושלים הסביבה . מאוחדת מעניקה שירותים רפואיים לכ-520 אלף מבוטחים בפריסה של כ-300 נקודות שירות ובאמצעות כ-1100 רופאים ומאות אנשי מקצועות הרפואה. בית החולים משגב לדך, אחד מבתי החולים הוותיקים והידועים בירושלים הינו כיום בבעלות מאוחדת והוא מעניק שירותים רפואיים מתקדמים למבוטחי מאוחדת בלבד ברפואה ציבורית. בראש בית החולים עומד ד"ר ישי פאליק.

בין השירותים המרכזיים הניתנים בבית החולים משגב לדך : חדרי ניתוח, מכוןMRI  חדיש, ומכון CT, רנטגן ואולטרה-סאונד ,מכון גסטרואנטרולוגיה, מכון דיאליזה, מכון בריאות האישה, מכון בריאות השד, מכון שינה, מרפאת רשתית, אשפוז יום ומחלקות אשפוז גריאטריות ועוד. שירותי הרפואה הציבורית הנכללים בסל הבריאות ניתנים ללקוחות מאוחדת באופן מקצועי תוך הקפדה על חווית שירות מקצועית ואישית.


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

בית שמש

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות